#1 2013-10-05 12:45:56

Leonard Obrucki

Zmarły

Zarejestrowany: 2013-09-22
Posty: 71

Dzwigi

Dźwigi
Urządzenia dźwigowe, dźwignice, przeznaczona do przemieszczania (podnoszenia) ładunków (osób lub towarów), pomiędzy określonymi poziomami, zwykle na dużą wysokość. Dźwigi dzielą się na:
             dźwigi szybowe potocznie zwane windami
             dźwigi budowlane pionowe
             dźwigi budowlane wieżowe
             dźwigi okrężne
             dźwigi portowe zwane też żurawiami portowymi

Winda (dźwig szybowy)
Urządzenie podnoszące (dźwignica) zainstalowane na stałe, obudowane szybem (zamkniętym lub częściowo otwartym) w konstrukcji żelbetowej, murowanej lub stalowej przeszklonej lub obudowanej innymi materiałami, obsługujące ustalone poziomy, posiadające kabinę, poruszającą się pomiędzy prowadnicami, których pochylenie w stosunku do pionu wynosi mniej niż 15 stopni, służące do transportu osób lub towarów lub też samochodów. Składa się z kabiny lub klatki, rzadziej z otwartej platformy, i zwykle porusza się w szybie, wewnątrz budynku lub innej konstrukcji. Kabina podnoszona jest za pomocą cięgnika-wciągarki umieszczonego w maszynowni w górnej części szybu lub przez dźwignik (najczęściej hydrauliczny) umieszczony na dnie szybu.

Dźwig przyścienny (dźwig budowlany pionowy)
Dźwig stosowany najczęściej w budownictwie w czasie prac wykończeniowych, gdy główna struktura budynku lub jej część już istnieje. Dźwig przyścienny montowany jest do fasady budynku i służy do transportowania osób i materiałów. Po zakończeniu budowy dźwig jest demontowany. Dźwig przyścienny składa się z pionowej struktury kratownicowej zwanej masztem lub wieżą, platformy lub kabiny transportowej oraz z napędu.

Dźwig budowlany wieżowy (żuraw wieżowy)
Urządzenie dźwignicowe, zaliczane do największych maszyn roboczych. Może osiągać wysokość podnoszenia wolnostojąco do około 100 metrów, a kotwiony do budynku ograniczony jest jedynie długością liny podnoszącej. Żurawie budowlane mogą być stacjonarne (także budowane na szczytowej kondygnacji budynku) lub przejezdne, na podwoziu szynowym lub gąsienicowym. Kolumna żurawia budowlanego często budowana jest w kształcie pionowej wieży o wielosekcyjnej kratownicowej konstrukcji. Wysięgnik może być wychylny z cięgnikiem zainstalowanym na jego końcu lub stały, poziomy, z wodzakiem (cięgnikiem) poruszającym się po nim. Żuraw budowlany wyposażony jest w kilka napędów, zwykle elektrycznych, z których każdy realizuje jeden ruch: napęd podwozia, obrót wysięgnika, wychył wysięgnika lub przesuw wodzaka oraz podnoszenia haka, na którym wiesza się ładunek lub zawiesie.

Dźwig okrężny (paternoster)
Dźwig okrężny jest dźwigiem, który właściwie pracuje jak przenośnik kubełkowy, składa się z szeregu otwartych kabin (zwykle dwuosobowych) połączonych w łańcuch, poruszających się z niewielką prędkością (0,30 – 0,45 m/s) w zamkniętej pętli w ruchu ciągłym (bez zatrzymywania się), gdy jedna strona porusza się w kierunku do góry, druga do dołu. Dźwigi typu paternoster były popularne w pierwszej połowie XX wieku, kiedy mogły przewozić więcej pasażerów niż standardowe dźwigi.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Paternoster_animated.gif/80px-Paternoster_animated.gif



Dźwig portowy
Zwany też (w odniesieniu do niektórych rodzajów) żurawiem portowym, to urządzenie mechaniczne służące do przeładunku towarów ze statków na nabrzeże lub odwrotnie. Dźwig portowy jest tak skonstruowany, że może wykonywać kilka operacji jednocześnie: podnosić i opuszczać ładunki, obracać wysięgnicę wokół własnej osi i zmieniać jej nachylenie, a także przesuwać się wzdłuż nabrzeża. Istnieją cztery podstawowe rodzaje dźwigów portowych:

    dźwig bramowy (zwany też czasem portalowym) ma podstawę w kształcie "bramy" nad ciągami transportowymi (np. torami kolejowymi). Posiada ona podwozia i koła na szynach oraz własny napęd, dzięki czemu dźwig jest zdolny do przesuwania się wzdłuż nabrzeża. Na szczycie podstawy zamontowany jest obrotowy żuraw, którego wysięgnica zaopatrzona jest w hak lub chwytak do pobierania ładunków. Nośność (dla ładunków masowych) wynosi zazwyczaj 5-15 ton, a wydajność do 70 ton na godzinę
    dźwig półbramowy (lub półportalowy) różni się od dźwigu bramowego tym, że jedna część podstawy opiera się nie na nabrzeżu, a druga na prowadnicy na ścianie lub na dachu budynku magazynowego
    dźwig mostowy ma wydłużony kształt (nawet do 100 m) i jest montowany na szynach prostopadle do nabrzeża. Pod podstawą znajdują się ciągi transportowe i (czasami) odkryte składowiska. Chwytak dźwigu porusza się wzdłuż nieruchomego mostu. Dźwigi mostowe przeznaczone są do przeładunków towarów sypkich (np. węgla i rudy)
    dźwig pływający ustawiony na barce lub pontonie służy do przeładunku towarów w sytuacji, gdy istnieje konieczność podejścia do ładowni statku od strony wody (np. przy konieczności rozładunku na redzie). Większe dźwigi pływające posiadają własny napęd, pomieszczenia dla załogi oraz zbiorniki balastowe napełniane przed podnoszeniem szczególnie ciężkich partii towarów.

Offline

 

#2 2013-10-05 12:48:15

Leonard Obrucki

Zmarły

Zarejestrowany: 2013-09-22
Posty: 71

Re: Dzwigi

Żuraw portowy
Żuraw o specjalnym zastosowaniu. Używane w dokach portowych do załadunku i rozładunku statków oraz przy montażu i remoncie obiektów pływających. Odrębność nazwy żurawi portowych od stoczniowych bierze się wyłącznie z faktu, że zwykle stocznia i port wodny stanowią odrębne jednostki gospodarcze. Zarówno żurawie portowe i stoczniowe są zwykle montowane na szynowym podwoziu. Budowane są także żurawie pływające. Zazwyczaj mają konstrukcję wypadową, gdzie cały mechanizm pochyla się w taki sposób, że przenoszony ładunek pozostaje zawsze na tej samej wysokości; dopiero po osiągnięciu odpowiedniego położenia opuszczany jest (lub podnoszony) za pomocą cięgnika.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b1/Brosen_port_crane.jpg/250px-Brosen_port_crane.jpg

Offline

 

#3 2013-10-05 12:53:24

Leonard Obrucki

Zmarły

Zarejestrowany: 2013-09-22
Posty: 71

Re: Dzwigi

Suwnica bramowa
Suwnica najczęściej instalowana na zewnętrznych składowiskach lub pochylniach stoczniowych. Suwnica bramowa składa się z pomostu zawieszonego na dwóch bocznych mostach, wiążących dwie lub większą liczbę bram. Każda z bram wyposażona jest w podwozie typu szynowego lub kołowego. Po pomoście przesuwa się cięgnik. Większe suwnice wyposażone są w kabinę operatora. Małe suwnice mogą być sterowane są za pomocą przewodowego lub zdalnego sterownika. Suwnica bramowa posiada zwykle kilka napędów: ruchu suwnicy, ruchu pomostu, ruchu cięgnika oraz podnoszenia zawiesia.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/22/Brosen_gantry_crane.jpg/260px-Brosen_gantry_crane.jpg

Offline

 

#4 2013-10-05 12:55:45

Leonard Obrucki

Zmarły

Zarejestrowany: 2013-09-22
Posty: 71

Re: Dzwigi

Mostowiec  (most przeładunkowy)
Jedno z największych urządzeń dźwigowych, stosowane najczęściej w portach do przeładunku surowców masowych (rudy, węgla itp.). Składa się z ustroju stalowego, kratownicy (zwanej wysięgnicą) o rozpiętości nawet powyżej 100 m, wspartej z jednej strony na podporach połączonych na sztywno, a z drugiej na podporach wahliwych, wyposażony w zwodzony wysięgnik ułatwiający manewry statkom. Wysięgnik stanowi również przedłużenie wysięgnicy. Na wysięgnicy jest podwieszony przejezdny, obrotowy żuraw chwytakowy. Podpory wyposażone są w układ jezdny szynowy umożliwiający przejazd całego urządzenia wzdłuż nabrzeża.

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRj4ofcaqPx74K47j2Orr0aKosXeQdr6xExWRaWOi_JGm4lATHK

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
przedszkolemontessori.waw.pl